Uppsala

Uppsala
 
Uppsala är inte för stort men inte för litet, det är alldeles lagomt, en väldigt mysig stad, jag gillar Uppsala.
Min första dag i Uppsala var väldigt lyckad, hösten har kommit, löven är färgglada och det var inte alldeles för kallt. Min man var den bästa tourguiden vilket gjorde Tour de Uppsala till en succé. Jag fick se Musikens hus, Uppsala Slott, Uppsala Domkyrka, Svandammen, Varma Gubben, downtown Uppsala, Linnéträdgården, parker mm.
På de 13 dagar jag varit i Sverige har jag såklart besökt Willys och Konsum, väldigt roligt är det att både titta och köpa svenska matvaror efter 2år i USA. Damn maten i Sverige är ju så grymt god, jag fattar inte riktigt att jag klarat mig utan den i hela 2år, men som sagt man tar seden dit man kommer och man vänjer sig. Man kan köpa bra organic food i USA med, men man hittar inte falukorven, inte kassler, inte vaniljvisp, inte musli utan 300g socker, inte icke glaceade kanelbullar, inte gott grovt bröd, inte korvmojen men vikigast av allt: inte svensk GODIS. Så för att fira att den största godisråttan världen skådat kommit till godisparadiset så gick jag lös rejält förra lördagen och shoppade lördagsmys för över 300spänn, så värt ;) Chips och dip vart det också.
 
Min första fredag i Sverige hade Davids mormor lagat stuvade makaroner med falukort till middag, GOTT!!
Så nu har man gottat sig och varit bortskämt med mormors special husmanskost i nästan 2v.
I måndags firade jag och David 1år i kärlekens tecken. Då var det exakt ett år sedan vi blev tillsammans, inte träffades men officiellt blev tillsammans. Denna vackra och underbara dag firade vi med att äte fin middag ute på en grekisk restaurang "Tzatziki". Supergod mat och världens bästa sällskap.
Kvällen avslutades hemma med italienska släktingar :)
 
Förutom god mat har Sverige även bjudit på en mörbultning av min stackars kropp. Min kropp som är van shorts och linne till det kaliforniska vädret har nu åkt på en rejäl chock, en urinvägsinfektion, feber och förkylning, välkommen hem Lina. Tack. Mitt underhudsfett har totalt försvunnit. Kroppjävel.
 
Jag har facetimat en hel del med min amerikanska familj, vilket jag är väldigt glad över :D jag saknar dom så himla mkt. Jag har den Amerikanska tiden på min mobil så att jag ska kunna hålla någorlunda koll på tiden och vad de pysslar med på andra sidan vattnet. Ikväll ska jag skypa med mitt värdbarn Nicole :D N är väldigt duktig på att sjunga och när jag åkte gav hon mig en iPod Shuffle, där hon hade spelat in låtar som hon sjunger, samt ett meddelande. Man blir ju rörd i själen, kreativare tjej får man leta efter :)
Jag längtar tills vi ses igen <3 
 
Svandammen utan den kända svanen?
 
Min man ligger på "varma gubben", en sittplats som är uppvärmd, en fröjd för stjärten.
 
<3
 
Domkyrkan insida
 
Domkyrka utsida
 
Mini Golden Gate ;) haha
 
 
Downtown Uppsala
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0