Hawaii

Maui - Hawaii - Paradiset
 
Det här är livet, Maui är helt underbart. Vi landade på Maui söndagen den 7:e Juli, tidsskillnaden från Kalifornien är 3h bakåt, vilket gav oss 12h tidsskillnad från Sverige. 3h hit eller dit gör större skillnad än vad man kan tro, när vi hittat till vårt Hostel var kl bara 4pm men vi var sjukt trötta och jetlagade. Hostel är nice, man träffar människor från hela världen och man kan få tips från andra resande på vart man bör åka och vad man bör se under sin stay. Detta Hostel var dock som att bli insläng i ett big brother hus, haha, jag skojar inte. Den första man vi träffar ser ut som tomten, han snackar skit om andra på hostlet och skryter om att han träffat massa kändisar. En annan kille verkar helt retarded och står 1m från David och bara glor. En annan tjej tipsar oss om att lifta och när hon lämnat kommer tomten tillbaka och passar på att sprida lite skit om henne? Okej!! 
 
Redan de första dagarna i Maui var väldigt händelserika. Vi bodde i Wailuku på Northshore Hostel, lite avsides vilket krävde lite extra planering då vi fick ta buss till de flesta ställen, och bussarna gick inte mer än 1gång/h oftast. Men over all så skulle jag nog säga att det är svårt att ta sig runt i Maui utan bil. Många stränder och ställen kräver en bil för att man ska kunna ta sig dit, och det finns inga vägar som går rakt igenom ön, man måste åka runt ön vilket i sin tur blir extra tidskrävande och har man inte bil kan denna tur enkelresa med buss ta 4h, om ens bussen går hela vägen. Lokaltrafik not that good. På måndagen hyrde vi snorkelset på hostlet $5 väärt:) sedan åkte vi till ka'anapali där stranden var vacker, åhhh så fläskig var den. Vattnet var så klart och blått och underbart varmt, paradiset. Herregud när jag en dag ska dö, låt mig dö på Maui.
 
Vågorna var ovanligt stora för denna strand, och man fick garanterat lite extra puls efter att vi fått infon om att en äldre man drunknat tidigare denna dag på denna strand. Vårt första försök ner i vattnet gick inte som planerat, en våg slår ner och kraften som blir då vattnet drar tillbaka fick David att ramla. Vi hade knappt ens kommit ner i vattnet, men en manet hade surfat med vågan upp på stranden och klistrat sig runt Davids ben, och den brände. Naaasty. 
Snabba puckar, en snubbe säger att David måste kissa på såret för att få smärtan att försvinna snabbare, sooo det var väll bara att go to work. Vi hittar en liten "gömd" plats, (lätt att hitta en gömd plats på en öppen strand, noooot) där David kan kissa på sitt ben. Vad säger man, det är ju inte varje dag som man får se någon kissa på sitt egna ben, så det var spännande och det var svårt att hålla tillbaka skratten, stackars David.
 
Med ett brännsår på Davids ben som blöder lite hoppar vi i vattnet som två dumstrutar och börjar snorkla. Man glömmer bort att man inte simmar i vilka vatten som helst, 1 droppe blod kan en Haj känna av på långt avstånd, wihooo. Haha. Bra jobbat. Som tur var fick vi inte se någon haj, det hade blivit lite för mycket spänning på en och samma dag, men vi simmade precis bredvid en superstor havssköldpadda. Det var riktigt coolt. En levande Ninja Turtle ;) haha.
 
På tisdagen vart det en hike upp i bergen. Hostlet körde upp oss gratis i bergen där vi fick vandra runt på egen hand. Vi följde en trail där vi stötte på en lokal familj som berättar att denna skog är väldigt spirituell pga att Hawaii's kung (?) från långt bak i tiden, sägs vara begravd där i djungeln. En riktigt regnskog var vi i, det var fuktigt och träden var stora så stora och plantornas blad var större än mitt huvud, en riktig djungel, hääftigt ;) Påväg hem går min dröm i uppfyllelse, jag får se ett livs levande vilt bananträd, fläskigt ;)
Hemma på hostlet vart det en powernap innan vi drog oss vidare ner mot ett shopping center, där vi hittade den bästa froyo mina smaklökar någonsin fått känna på. "Yogurtland" heter froyo paradiset och om ni någonsin ser detta ställe på Hawaii så kan jag lova att det ät värt 3000 besök, och sen kan man ta ett besök på gymmet ;)
 
Onsdag var vi uppe med tuppen, vi hade bokat en snorkel båttur ut till en krater "Molokini" som ligger ute i havet. Båtresan tog ca 1h och var allt annat än lugn. Vågorna slog och mina inre organ hade vid bingo bytt plats med varandra ett flertal ggr, jag mådde inte bra. På plats åker fladderfötterna och snorkeln på och jag hoppar i vattnet då jag vet att man blir mindre båtsjuk om man befinner sig i vattnet. Så sant som det är sagt så kändes det ganska snart bättre, om det var havet eller det vackra korallrevet under oss jag borde tacka vet jag ej. Det var min första gång att snorkla vid korallrev och shit i min pitt vad fint det var, det går inte att beskriva med ord, det måste upplevas. I 60min simmade vi runt i drömmarnas hav där vi såg massvismed vacker korall och fina fiskar. Det är svårt att inte röra, men eftersom koraller är så känsliga får man inte röra och i respekt så rör man helt enkelt inte. Efter Molokini bar det av mot nästa snorkelställe "Turtle town". 
Dit simmar massa havssköldpaddor för att få ett fint utbyte med fiskarna. Havssköldpaddornas skal är smutsiga och fisken är väll hungrig (?) haha, så fiskarna rengör genom att äta upp vad som nu sitter på sköldpaddornas skal, ett riktigt havssamarbete. 20min och 3spyor senare var vi framme vid Turtle Town. Vi såg minst 4 havssköldpaddor, och då man är så inne i att titta på allt som befinner sig under utan är det lätt att man missar det som simmar på ytan. Jag höll på att smälla av i skräck när David skriker att jag ska titta bredvid mig, jag vrider på huvudet och där kanske mindre än 1/2m bort ligger en stor havssköldpadda och flyter, liiite rädd. I panik simmar jag så fort jag kan mot David, hahaha. Havssköldpaddor är inte farliga men dom är stora. Check på det, sim med en havssköldpadda. Ett annat par berättade även att de sett en stor revhaj, jag vet inte om det var bra eller dåligt att jag inte fick se den, men om en havssköldpadda gav mig panik hade nog hajen höjt min puls ett "litet" steg till. 
1h, några spyor och en tom magsäck senare efter att jag sovit och återhämtat mig lite var vi tillbaka på fastlandet. Efter ytterligare lite vila skrek magen pizza så pizza it was ;) haha. Sedan bar det av mot stranden där vi solade, badade och bara göttade oss :D
 
Torsdag var vår sista dag i Maui så vi passade på att utnyttja denna dag till att njuta fullt ut av det klarblåa vattnet och den stekheta stranden. Hur kul kan man egentligen ha genom att leka i vågorna, svaret är oändligt med kul, onändligt med skratt. Det blåste så hårt att saltvattnet ibland snärtades in i ögonen, det gjorde ont som fan men vi hade så skoj att jag inte kunde sluta skratta. Strömmarna drog oss ut i havet och sedan strandeades man som en val då nästa våg kom och skjutsade tillbaka oss. hahahaha. Sjukt skoj.
Lite shopping vart det innan vi i sista minut hann med vår buss och begav oss tillbaka till Hostlet för att duscha, äta och packa innan det bar av till flygplatsen och vi ställde siktet på Honolulu.
 
Här kommer första filmen som är från Maui, paradiset på denna jord. Enjoy
xoxo
 
 

Kommentarer
Postat av: Helene

Åh vad underbart! Jag bockade också av många av de där sakerna på maui.. Ett av de bästa ställena i världen skulle jag tro!! :)

Svar: Verkligen ett av de finaste platser på jorden :) Bästa resan jag gjort. Kraaam
Lina Karlsson

2013-07-26 @ 17:08:35
URL: http://helene10.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0