Jul & Nyår the american way

Jul & Nyår the american way


Hej gott folk, efter en liten request från mamma mia så kommer här en uppdatering på mitt amerikanska liv. Kommentarer gör mig väldigt glad då jag vet att någon åtminstone läser mina inlägg, ibland kan det kännas lite meningslöst att uppdatera även fast jag innerst inne vet att jag även gör det för min egen skull, det man inte tar sig tid åt här är att skriva ner minnen och händelser, och vi vet ju alla att dessa är guld värda när man väl kommer hem igen.
Såhär nästan en vecka efter jul kan jag säga att jag gillar den amerikanska versionen bättre, julen kändes plötsligt så mycket längre, roligare och mer spännande. Efter att jag tillbringat timmar åt att slå in paket till mina värdbarn fick jag äntligen på fredagen visa resultat för mina värdföräldrar, och på lördagkväll klämde vi in alla under granen. Mina värdföräldrar hade inte riktigt koll på hur mycket dom beställt på internet, julklappar fortsatte droppa in hög efter hög under hela förra veckan att det kändes som att det aldrig skulle ta slut. Men jag gillar att hjälpa och mina värdföräldrar uppskattade verkligen vad jag gjort. På lördagmorgon, medan ni i Sverige antagligen hade kikat på Kalle Anka och ätit all den där goda julmaten, (speciellt fårbogen & Jannes revbernsspjäll) kanske tillochmed fått besök av tomten, så tog jag med mig hunden Tasha till hundfrissan för ett bad, sådär dagen innan jul :) Det hände inte speciellt mycket under lördagen mer än att vi hade en traditionell (inom familjen) middag som innefattade krabba, och J*vlar vad hårda dom är, man får ju ta i med alla muskler för att knäcka en klo. Första gången äkta krabba för min del, och det smakade helt okej. Det var en allmänt trevlig middag med många historier och skratt. Senare under kvällen serverades ett fat med milano-mint-kakor, och mjölk till tomten framför den öppna spisen och morötter till tomtens renar. Vi hängde även upp våra julstrumpor ovanför den öppna spisen, för när tomten kommer under natten så fyller han alla strumpor med massa roliga grejer. Jag fick mig alldeles egna och första julstrumpa :) När barnen somnat lades alla paket ut under granen.

På Söndagmorgonen hände det grejer, barnen rusade in på mitt rum vid 07.00, hoppade upp i sängen och väckte mig, för tomten hade kommit och under granen kryllade det av paket. Våra julstrumpor var fylllda och kakorna var uppätna. Tomten hade även lämnat en liten lapp där det stod att han lämnat 13elfs bakom sig, i vår öppna spis och undrade om vi kunde leta reda på dessa. När barnen hittat alla plockade vi våra julstrumpor, och gick in i föräldrarnas rum, satte oss i sängen för att se vad tomten fyllt våra strumpor med. Och som alla vet så är ju tomten grym när det kommer till att veta vad alla tycker om. Så min strumpa innehöll såklart massa godis ;) How did you know Santa ?:D Jag fick även en massa roliga grejer, sånt som i sverige skulle ha kommit från Teknikmagasinet. När alla hade kollat igenom deras strumpor var det dags att inta vardagsrummet och påbörja paketöppningen. Massvis av paket öppnades, mina paket innehöll bla, en vinterjacka, en sportbag, doftljus, linne, glasramar med bilder på barnen, strumpor från disneyworld ;) en bild som mitt värdbarn ritat till mig, mm. När paketöppnandet var över fick jag i uppdrag att laga svenska pannkakor till frukost, för min värdmammas bästa kompis med familj skulle komma över och äta med oss.
Efter frukosten gjorde vi oss i ordning och åkte vidare till min värdmammas kusin där vi åt julmiddag och fortsatte julfirandet.

Barnen fick ännu mer paket och istället för att vi vuxna skulle ge varandra  paket har dom som tradition att spela ett julspel istället som går ut på att alla som vill, köper en julklapp för 30$ som ska passa både tjejer och killar, vi var 7st, vilket ger 7paket. Sedan får man dra en lapp med ett nr (1-7), den med nr 1 startar med att ta ett paket, man fick inte välja sitt eget paket. När person nr1 plockat ett paket och öppnat detta är det dags för person nr2, denna person kan välja att stjäla presenten som person nr 1 just öppnat eller välja att plocka ett nytt paket. Det första paketet innehöll 2 små krukor fästa på en "platta" som man sedan hänger på väggen, och detta paket fick min värdpappa, haha. Alla höll på att dö av skratt, det var en fin pryl men kanske inte helt vad som passade en man, haha. Det andra paketet som drogs innehöll tandblekning, en väldigt bra present i reseförpackning som min värdmamma köpt men detta paket plockades av en annan man, haha, alla dog av skratt igen. Fler paket öppnades innehållandes väldigt fina filtar, ostknivar, itunes-presentkort. När det väl vart min värdmammas tur valde hon att stjäla, inget mindre än itunes-presentkortet. Damn tänkte jag, som var sist och väldigt gärna ville ha detta paket, men hur ska jag kunna stjäla från min värdmamma? Varje present får endast stjälas 2ggr vilket skulle betyda att om jag skulle stjäla presentkortet så skulle det vara "final" och ingen skulle kunna stjäla det ifrån mig. 2 oöppnade paker återstod och alla ögon var på mig, jag kunde inte hålla mig och gjorde en fuling, jag knyckte ituneskorten från min värdmamma, haha. Men hon vart nöjd med det för då kunde hon stjäla på nytt, hon ville nämligen ha ostknivarna. haha. Det var en bra kväll med massa god mat, inte traditionell julmat, men väldigt gott. Soppa till förrätt, pastagratäng till varmrätt och paj med glass till efterrätt.

På måndagen fortsatte firandet då vi åkte till mormor för att träffa min värdmammas släkt och fira en liten julafton. All släkt på min värdmammas sida är helt underbar, detta var andra gången jag träffade dom men det känns som att jag har känt som jättelänge. Middagen var i form av julskinka, en sötare version såklart, tillsammans med potatismos och sallad, efterrätt --> den klassiska amerikanska äppelpajen med grädde.
En väldigt trevlig dag och senare på kvällen bar det av hemmåt igen.

Eftersom barnen har haft jullov, har jag jobbat i stort sett hela dagarna, då föräldrarna måste jobba. Det är svårt att göra något som båda vill men det har gått väldigt bra trots allt, barn måste man verkligen underhålla hela tiden. Vi har åkt motorcykel som barnen fick i julklapp, åkt ripstick, lekt på skolgården, haft playdates, spelat tv-spel, spelat sällskapsspel mm.

På fredagen innan nyår åkte jag och en svensk kompis Sofia till San Diego för nyårsfirande.
Det vart inte mycket sömn då planet gick 06.10 på fredagmorgonen, vi åkte vid 03.00 för att hinna hitta långtidsparkering till bilen och sedan ta oss till flygplatsen och checka in i god tid. Min tanke var att lägga mig tidigt på torsdagen men det slutade med att jag skypade med pappa, och trevligt var det:) och jag hamnade i säng vi 00.40, en timme innan jag skulle kliva upp. haha. Väl i San Diego tog vi oss till en bilfirma där vi hade hyrt en bil via internet, när vi kommer in på pakeringen ser vi dessa Mustanger och säger till varandra, -shit, tänk att köra en sån bil. Väl inne när vi pratar med hyrkillen får vi veta att vi kan få denna bilen över dagen för typ 25$ extra, självklart tänker vi, once in a lifetime, och kör på detta "erbjudande". Vi rullar därifrån i en röd Mustang med nedfällbart tak :D sweeeet. Vi gled runt i denna bil, för att se oss om i San Diego, vacker stad. Blå himmel, soligt och långa palmer, i en röd mustang, vad mer kan man önska sig? haha.
Senare tog vi oss en vända till ett outlet mall där vi fick oss lite shopping, bla nya träningskäder då mitt nyårslöfte är att komma i form ;) speciellt tills Kristian kommer hit, alla extrakilon måste bort :)
Vi bodde på hostel, ett trevligt sådant, väldigt centralt på broadway, downtown ;) Sen middag ute på restaurang denna kväll, i "little italy". På lördagen vart det återigen shopping, ett par jeans, pyjamasbyxor och min livs första väska i finare format. I märket Fossil för 1200kr, herregud det måste bli lite kvinna av mig också, haha. USA är väldigt bra på pyjamaser, jag vet inte vad det beror på? att väggarna är tunna, det blir kallt på nätterna? jag brukar inte gilla att sova i mycket kläder med dessa pyjamaser är ju supermysiga. Victoria's secret pj-byxa för 8$, det tackar jag för :D

Vi hade tänkt fira nyår ute på någon krog i ett område som alla tipsade oss om, det finns massa hotell som säljer "nyårs-paket" där du får inträde till festen, en present vid dörren, fria drinkar, öl och mat. Dessa paket är ganska dyra dock och kan gå på allt från 50$-170$. Det slutade med att vi kontaktade en kompis till en kompis som är au pair i San Diego, denna tjej bjöd med oss på ett houseparty som vi såklart inte kunde tacka nej till. En powerwalk och dusch senare plcoakde denna tyska tjej upp oss och tog oss till denna fest. Det var en kompis till en kompis till en kompis pojkvän, som bodde i detta hus. Vi kände ingen men trevligt hade vi. Jag träffade även en annan tjej från sverige, och det visade sig att hon hade vårt i börtnan för hon kände familjen panhed? Herregud vilken liten värld, sjukt kul. Festen innehöll allt som en amerikansk husfest innehåller, röda muggar, bål, hus med pool, gratis dricka, och såklart rökte folk gräs, (inte jag). Vid 12-slaget slog vi på tv:n och tittade på när dom släpper "bollen" i New york, för alla er som sett "New Years Eve" vet vad jag pratar om. Vi räknade ner till 0 och skrek - happy new year :D på grund sömnbrist, och dåligt med mat i kombination till lite fest var vi helt färdiga vid 04.00 tiden och vi sov över på deras soffor :) haha, helt spontan fest med okända människor, vi hade skoj. Dock saknar jag min man där hemma, och vårt mysiga nyårsfirande med god middag och fint sällskap.

På söndagen vart det sova för hela slanten, nääärå. Vi gick och gick och gick för att hitta till en trolley som skulle ta oss hem till Downtown. Senare var det packning som stod på schemat och flyget som tog oss hem lämnade San Diego 18.10. Vi tackar San Diego för denna gång och hoppas vi ses snart igen.

Nu måste jag sova.
Bilder kommer senare.
Hade gött :)

Kommentarer
Postat av: mammamia

Åh äntligen uppdaterade du. Jag har saknat dig. Bra att du höll dig från gräset (man blir dum av det) och kul att du haft det så bra. Jag njuter av Kristian här hemma och vet att han saknar dig med. nyårsafton hade vi sällskap av Victor och Emma med familj och kristian. Värst var smällarna (hundarna blir rädda) men bäst var laxen och fruktsalladen med punchgrädde. har ni planerat vad ni ska göra när kristian kommer? Ska ni ut på sightseeing? Kram och puss Mamma Mia (janne hälsar också förståss)

2012-01-03 @ 16:35:52
Postat av: Sofia

Åhh va skoj det är att läsa om allt du gör!! :) Man blir så inspirerad!! Det låter på det du skriver att du har det hur bra som helst! :D Puss

2012-01-05 @ 20:15:50
Postat av: Sofia

Åhh va skoj det är att läsa om allt du gör!! :) Man blir så inspirerad!! Det låter på det du skriver att du har det hur bra som helst! :D Puss

2012-01-05 @ 20:17:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0