Ny vecka - Nya möjligheter

Ny Vecka - Nya möjligheter.


Det är måndag och det är början på en ny vecka, förhoppningsvis en väldigt bra vecka.
Igår (söndag) åkte jag, Sofia, Frederik och en amerikansk tjej Jasmine in till SF för lite sightseeing. Vi åkte bland annat till Twin Peaks som har den bästa utsikten över San Francisco. Senare åkte vi till The Castro District, som är San Franciscos Gay och Bi-område. Det fina med San Francisco är att människor kan vara så öppna med sin läggning och att människor är så "avslappnade". När man vandrar runt i Castro ska man verkligen inte bli förvånad om man ser 2män/2 kvinnor hålla handen, stå och hångla öppet mitt på gatan eller nakna män som sitter i solen eller vandrar runt på gatorna. Det är lite "overwhelming" at times, då man inte alls är van detta, men det är samtidigt häftigt att se dessa delar av världen där människor bara kan vara sig själva. Åker man dock 30min hem till Ross ser man istället alla hemmafruar som försöker hålla formen, ha det smartaste barnet och handla organiskt. Dock kan jag vara utan nakna män på gatan, men detta händer bara i Castro så man behöver nödvändigtvis inte se det. Vi var mest nyfikna på gayområdet. Efter Castro var tanken att vi skulle åka till Haights-Ashbury som istället tillhör Hippiekulturen, men vi lyckades inte hitta gatan på gps:en, istället hamnade vi vid parken där man hittar husen som finns med i "fullt Hus" - serien med Tvillingarna Olsen. Sedan tog hungern över och vi svängde in på "Flipper's Gourmet Burgers" där hamburgarna faktiskt var riktigt goda, att döma av namnet :)

Senare under kvällen bar det av mot IKEA för att känna av lite svenska vibbar, äta mjukglass, kanelbullar, köpa choklad och gräddsås. Vid IKEAs utgång sitter en skyld där det står "Hej Då" på svenska, och "this is how we say goodbye in Swedish. Under "Hej Då" hade dom även skrivit ut hur det skulle uttalas vilket var något i stil med "hä dö" ???? Det måste ju varit en amerikan som fixat denna skylt, jag kommer inte ihåg senaste gången jag sa hä dö? Granne med IKEA låg en bio där vi avslutade kvällen med "Sherlock Holmes 2" där Svenska Noomi Rapace har en stor roll. GO SWEDEN. Filmen var bra, det var dock längesen jag såg den första filmen vilket gjorde det lite svårt att hänga med i denna, samtidigt som jag var lite för trött för en 2h lång film. Men det var en bra dag. Och denna vecka ska även fyllas med bra dagar då det är Sofias sista vecka, och på fredag har hon sin "see u soon"-middag, inte hej-då-middag, det är alldeles för sorligt, tur nog kommer vi åtminstone från samma land. Idag fick jag min nya kamera, en canon d7, jag ska in i Canon-jungeln och får helt enkelt starta om från början då jag haft en Sony tidigare, det ska bli spännande men jag är förberedd på många frustrerande stunder. Nu ska jag göra mig i ordning för att åka på skolan och hämta min lille pöjk som snart blir hela 7år.

Bye bye.







Kommentarer
Postat av: Karro

Den andra och tredje bilden du la ut får man verkligen "den otroliga vandringen känsla" av! När dom har tagit sig upp på ett berg och ser ut över stan när dom är på väg hem! (:

Måste erkänna att det låter verkligen roligt med Hä dö! ;)

2012-01-30 @ 23:40:47
Postat av: mammamia

Hä dö kanske är norskans ha de. Jag tror att de ofta blandar ihop de skandinaviska språken. Bilderna du tar är jättefina och gör så att även vi får ta del av en lite del av USA. Kram

2012-01-31 @ 17:33:38
Postat av: Lina

Det har du rätt i Karro, det tänkte jag aldrig på, jag undrar vart de filmerna är inspelade? Det låter rimligt Mia, språken är ju trots allt ganska lika, och de flesta amerikaner jag träffat tycker speciellt norska och svenska låter likadant. Det är roligt som svensk att se dessa misstag. Dom hade även skrivit en skylt att det var malaco på det amerikanska godiset "swedish fish". hahaha.

2012-02-01 @ 04:30:07
Postat av: Lina

Det har du rätt i Karro, det tänkte jag aldrig på, jag undrar vart de filmerna är inspelade? Det låter rimligt Mia, språken är ju trots allt ganska lika, och de flesta amerikaner jag träffat tycker speciellt norska och svenska låter likadant. Det är roligt som svensk att se dessa misstag. Dom hade även skrivit en skylt att det var malaco på det amerikanska godiset "swedish fish". hahaha.

2012-02-01 @ 04:31:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0