3 månader i USA

3 månader i USA


För 10dagar sedan firade jag 3 månader i USA. Jag kan knappt fatta att jag vart här i 3 månader, vart tar tiden vägen? Förra helgen åkte jag tillsammans med Sofia och en ny dansk au pair Fredrik till Stanford university för att kika in området och hur colleget såg ut. Det tog oss ca en timme att ta oss dit och då åkte vi även igenom Palo Alto där Steve Jobs bodde. När Kristian kommer ska vi åka till Palo Alto där vi ska se allt och lite till som har med Steve Jobs att göra, jag ska även utöka min apple-familj med en iPad ;) Vilken ära att få köpa den i Palo Alto. Jag och Kristian har vår alldeles egna "apple-historia" tillsammans och den vi fortsätta bygga på :)
Stanford var amazing, vilken skola, tänk att få plugga där. Det var så många byggnader att man knappt visste vart man skulle gå. Jag tyckte vi såg mycket med efter att ha kollat på kartan över området så var det inte längre så mycket. Herregud, området var ju enormt, och hade alldeles egna små vägar för cyklar, även rondeller. Efter att ha sett alla dessa amerikanska college-filmer kan man ju inte lämna campus utan att ha sett ett föreningshus. Inte jag iallafall, vi hittade några och jag kunde inte låta mig själv lämna området utan att ge frågan -"får vi komma in" en chans. Både Sofia och Fredrik skämdes nog lite, vi stod utanför detta stora hus för att fota när en kille kommer, jag passar på att fråga om han bor där och han svarar ja. Wawawiwa tänker jag och hoppar som ett barn inombords, och frågar -Finns det någon möjlighet att vi skulle kunna få komma in och se hur det ser ut? Vi är från Sverige och det skulle vara så grymt, man har ju bara sett detta på filmer". Killen tittar på mig och säger. Of Course. Fläskigt tänker jag, han låser upp dörren och guidar oss genom byggnaden som hade 3 våningar. Det var inte svårt att se att det endast bodde killar i detta hur, lite möbler, smutsigt, trasiga möbler, beer cag, bord för beer pong, och såklart låg alla och sov eftersom det hade vart fest kvällen innan, vilken man kunde känna på doften. Detta hus var inte så fancy som på film men jag kan inte lämna amerikat utan att ha varit i ett fraternity house. Vi vart även inbjudna till fest där, den helg som passade bäst, eftersom stanford förvandlas till något helt annat en lördagkväll. Och man kan ju inte heller lämna amerikat utan att ha varit på en Fraternity-fest, man behöver nödvändigtvis inte dricka, men man vill ju ha upplevelsen om hur college/stanford-amerikaner festar. Det får bli en annan helg helt enkelt.

Denna vecka har innefattat mycket mycket jobb, jag har varit hemma med sjuka barn då N fick en hjärnskakning och E en förkylning. N&E har under veckan startat sin egen business där de säljer holiday cards. Så vi har spenderat timmar åt att göra olika kort, födelsedag, farsdag, morsdag, bröllop mm. Jag är deras första och enda anställda person, och jag sliter hårt ska ni veta, haha. Sååå om någon är intresserad av lite "N&E cards" let me know ;) I might get you a better deal ;) Förra fredagen lagade jag hemmagjorda piroger, jag fyllde dom med diverse grejer som familjen gillar, ost, vita bönor, skinka, kalkonfärs med tacokrydda, och en lina-special med bananer. Jag bli alltid lika förvånad över hur amerikaner blir imponerade över att man gör allt från scratch. N hade en playdate och när hennes mamma kom för att hämta henne fick jag frågan -wow har du gjort degen från scratch? ehh, jaa tänkte jag, är det konstigt? :) Det första min värdmamma sa när hon kom hem var -whaat is it my birthday? Herregud, det är fredag och detta är fredagsmat :) Jag serverade pirogerna med en sallad, creme fraiche, och guacamole. Mina värdföräldrar tyckte att detta var som att äta efterrätt. ? Frågor på det ???

Nu måste jag sova, imorgon ska min värdmamma och värdpappa in till SF för att fota den tjej som är den nya modellen för Reneé Sheppard jewelry. Om inte E är sjuk imorgon så ska jag följa med och hjälpa till att fixa studion, och se hur det går till att fota en modell i en studio :) Jag hoppas verkligen att jag kan följa med, det skulle grymt skoj att få se och förhoppningsvis lära sig något nytt.

Godnatt och sweet dreams. xoxo
Här kommer lite bilder från vår Stanford trip

"Sigma Nu" fraternity house Standford :)

kyrka


Skolområdet


Föreningshus



Downtown San Jose

Kommentarer
Postat av: mammamia

Oj jag vill också gå på college i USA. Eller kanske undervisa? Klart du skulle fråga om ni fick gå in, det är mina takter. Klart du ska gå på fest 8och kanske dricka lite också9 men du vet ju att alla skräckfilmer också är inspelade i college miljö. Så akta dig för mördaren!

På måndag ska Janne opereras och lite orolig är jag nog men det kommer att gå bra. han har ljumskbråck på båda sidorna och det ska bli skönt att han kommer att slippa smärtan. ha det bra! Kramar

2012-01-20 @ 11:21:52
Postat av: Lina

Ja just ja, mördaren hade jag glömt, haha. Det skulle kunna bli en spännande kväll. haha. Nämen, det visste jag inte, vad innebär ljumskbråck? Vad bra att han får operaras dock, så han slipper smärtan. Jag är säker på att det kommer gå bra :) du får ge honom en lycka till kram från mig :) hade kanon. kramar

2012-01-20 @ 20:50:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0