18/10 Tisdag

18/10 tisdag



Hej,

Idag är det Tisdag vilket gör detta till min fjärde dag i San Francisco. So far so good.
Vädret är riktigt bra, och vad jag kan förstå så är det ovanligt varmt för denna tid på året. Jag skulle tippa på 27 grader C i solen. Igår jobbade jag min första dag med barnen. Olyckligt nog så var båda värdföräldrarna tvungna att resa iväg ett par dagarn pga jobb vilket gjorde att jag är helt ensam de första dagarna med barnen. Det är mycket att lära, men vet vet, kanske detta är det bästa sättet. Att hamna rätt i smeten. Det är svårt att veta var man ska sätta gränserna, ang tv-tittande, lek, läxläsande mm. Amerikaner har ju ett hela annat system som jag behöver anpassa mig efter. Barnen tar med egen lunch till skolan, och dessa dagar har jag haft ansvaret för detta. Som tur är hann värdmamman visa mig vad de brukar äta till lunch innan hon åkte. Det är komplicerat, tro mig, det är inte bara en lunchlåda med basic mat. Det är en "lunchbox" med typ 3-4 små lådor innuti. Det ska vara lunch som brukar vara en macka, sen ska dom ha lite frukt, tex vindruvor, sen ska dom även ha 2 typer av snacks, en att äta efter lunchen tex pretzels (salta kex) sen ngt att fika senare under skoldagen typ en bulle eller kex. Så mitt uppdrag är inte bara att komma ihåg allt detta, jag ska även kunna skilja på snacks och snacks, och veta vad exakt varje barn vill ha på sin macka. Sen ska ryggsäcken packas, vattenflaskan ska med, läxorna ska vara gjorde och skolmappen ska tillbaka till skolan.

Som tur är har jag haft hjälp av en annan svensk tjej, Johanna i närheten som tar hand om bla en pojke som går i samma klass som pojken jag tar hand om. Och igårkväll kom en annan tjej, Gerorgia, som hjälpte mig med barnen imorse. Hon kom sent inatt efter att hon vart barnvakt på ett annat ställe innan, jag visste inte om hon hade nyckel eller inte så det vart inte många timmars sömn efter att jag väntat till nästan 01.00 innan hon dök upp, men jag tackar för att hon var här, det underlättar :) speciellt eftersom jag är mitt i allt lärande.

Så vi körde barnen till skolan 08.10 och sedan körde hon hem mig. Egentligen ska jag inte börja jobba fören 14.30 då jag hämtar barnen från skolan. Men just denna vecka ser mitt schema lite annorlunda ut. Jag ska senare idag tillsammans med Johanna hämta upp barnen från skolan och ha en "playdate" där barnen kan leka med varandra innan pojkarna har basebollträning och efter den bär det av hemmåt för att göra läxor, fixa middag och sedan lunch för morgondagen. Efter middag brukar vi leka lite, sedan runt 20.15 ska barnen sova, så runt 20.45 är jag ledig. Vad jag kan förså så kommer jag inte att lägga barnen så himla ofta i framtiden.

Så fort mina värdföräldrar kommer hem ska jag ta reda på vart gymmet ligger så att jag kan börja träna på morgonen innan jag börjar jobba, känner att jag är väldigt rastlös för tillfället, speciellt då jag knappt känner ngn i området. Jag måste ut och vara lite social :) den enda som är med mig om dagarna är Tasha, familjens minihund, jag tyckte att nakenhundar var små men Tasha är mindre.

Nu måste jag börja göra mig iordning för att plocka upp barnen på skolan.
Lägger inte ut några bilder på huset eller familjen än eftersom jag inte vet om värfamiljen skulle tycka detta var okej. Ska prata med dom senare.

Hade kanon


Här är Tasha

Kommentarer
Postat av: emma

Kul att läsa din blogg!! Saknar mitt liv där borta och ögonen blir helt tårfyllda när jag ser Tasha!!

2011-10-19 @ 01:55:12
URL: http://takbox.blogg.se/
Postat av: Lina

Tasha saknar dig med, dom första dagarna krafsade hon jättemkt på toadörren och sprang hon ner till rummet flera ggr, och Renee berättade att hon säkert letar efter dig :)

2011-10-24 @ 06:06:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0