Sverige - USA

Sverige - USA


Imorgon, den 7 November firar jag 1månad i USA.
Känslorna har varit blandade, det går uppochner, många dagar är kanon men vissa dagar vill man bara packa väskan och åka hem, för min del tror jag det har berott på att jag många gånger känner mig ensam. Men äntligen har jag börjat komma in lite i det amerikanska livet, jag har lärt mig hur lunchlådans alla fack ska fyllas, jag har skrivit in mig på ett gym, jag har lärt känna familjen bättre och störst av allt, jag har hittat lite vänner. Det räcker inte med att ha familjen, det visste jag, man måste ha ett liv "utanför" jobbet även fast jag gillar min värdfamilj väldigt mycket så kan det bli lite för intensivt att umgås med dom även då jag inte jobbar. Det är svårt att inte jobba när jag är med familjen, det blir lätt att man plockar ur diskmaskinen, eller hjälper med middag, det faller naturligt in att hjälpa till. Men då blir det istället att man aldrig är ledig på riktigt, så att komma bort från huset är en bra grej och jag har inte riktigt kunna göra det än eftersom jag inte riktigt haft några vänner. But now I do, yaaaay, haha.

De finns några klassiska skillnader mellan Sverige och USA, och tro mig, jag kommer aldrig sluta sakna den svenska maten. Den svenska tacos vi äter får mig att börja dregla och jag vill nästan spy när jag ser hur de fyller sina tacos på det mexikanska eller amerikanska viset, det är bönor, det är ost och väljer man kyckling får man en överkokt/stekt supertorr kycklingklump mitt i brödet - Nej tack.

Detta har jag lärt mig denna månad:

-
Amerikaner gillar ost, det är ost på allt och i allt, det är mac and cheese (makaroner i ost), det är mozarellaost på mackan, det är ostsnacks och det är "ostpinnar", ost format som pinnar eller rullar som man bara äter rakt av.

-
När man handlar i en amerikansk matbutik så är det alltid eller oftast ett butiksbiträde som packar alla ens varor i påsar.

-
Många gånger, beroende på hur mycket man handlar så får man maten packad i papperspåsar som inte har handtag. Jag finner ingen lokig bakom detta.

Amerikaner äter inte ketchup på makaroner som vi svenskar gör, dom äter ketchup på pommes frites och kyckling. Men när dom äter pasta är det ostsås eller tomatsås, inte bara ketchup. Det är tydligen väldigt svenskt.

-
Amerikaner gillar socker, på de flesta matförpackningar kan man läsa, low fat, eller nonfat då amerikaner är rädda för fett. Men iställer kompenserar dom med socker, i dricka kan man känna stor skillnad, amerikansk coca cola är inte samma som svensk och Amerikansk dricka överlag är verkligen sött.

-
Amerikaner gillar inte när det är lite för mycket kryddor, jag skulle säga normalkryddat, såpass att maten smakar annat än rå köttfärs men amerikaner (enligt mig) föredrar smaklöst. Inte för mycket lök, inte för mycket salt, inte för mycket peppar, inte för mycket vitlök. Det är många gånger som maten är smaklös.

-
De klassiska amerikanska handtagen, knoppar man vrider med en liten knopp i mitten som man trycker in när man stängt dörren för att låsa. Det är med andra ord väldigt svårt att öppna dörrar om man har händerna fulla med saker. För er som sett American pie 2, då Jim limmar fast en film i handen och ska försöka öppna dörren, jag förstår honom, det är omäjligt, haha.


-
I de flesta, (möjligtvis alla) amerikanska hem finner man ett hål i vasken i köket. I detta "hål" finns det någon typ av blad. Man slänger eller pressar ner all mat man inte äter i detta hål, sen startar man kranen och sedan trycker man på en separat knapp som får dessa blad att snurra, som en mixer ungefär. All mat krossas och far ner...ja vart det tar vägen har jag ingen aning om. Men det fungerar som en kompost och maten försvinner ner i marken (tror jag). Det är hemskt smidigt och det är verkligen något jag skulle vilja ha i Sverige.

-
Heltäckningsmattor, klassiska amerikanska heltäckningsmattor. I huset som jag bor i dock, kan man bara finna en heltäckningsmatta, och guess what, det är i mitt rum. Min första tanke gällande dessa mattor är att de är skitiga, och samlar en massa skit. Men faktiskt inte, det är trevligt, och det är inte alls lika kallt om fötterna när man har en sådan matta. Dock förstår jag inte vissa familjer då många använder skorna inomhus samtidigt som de har heltäckningsmattor i de flesta rummen.

-
Amerikaner använder Uggs, en sko som i Sverige används på vintern. I USA kan man se folk använda denna sko året om, ibland till kjol. Det är även en sko som både killar och tjejer använder. I Sverige skulle jag påstå att endast tjejer använder denna sko.

-
I USA är säkerheten runt deras barn extrem. Det finns även en lag som säger att man inte får lämna barnen ensamma i bilen, inte ens för 2sekunder om man glömt mobilen inne och måste springa in en snabbis. Då får man knäppa lös barnen och ta med dom för att hämta de glömda grejerna. En ganska bra lag faktiskt med tanke på att en svensk pappa i Sverige för något år sedan glömde sitt barn i bilen som senare dog pga värmen.
Häromdagen när mitt värdbarn hade fotbollsträning kommer en mamma upp till oss och frågar om vi kan hålla ett öga på hennes son, som spelar för att mamman inte har tid att stanna för att kolla. Och hennes son var väldigt rädd för att någon skulle kidnappa honom. Vårat uppdrag var alltså - kolla så att ingen kom och tog hennes son från fotbollsträningen. Vem vet? haha. wow, vilken liten värld man lever i. Här är bilen jag kör.

-
Amerikaner jobbar, och dom jobbar mycket. Dom har ofta en städerska som städar huset 2ggr/vecka, en trädgårdsarbetare som fixar gräsmatta och buskar, en poolskötare om man har pool, och sedan en Au pair som jag eller nanny som tar hand om deras barn, skjutsar/hämtar från skolan, fixar lunch, gör läxor. Föräldrarna jobbar, inte undra att dom har så mycket pengar, men inte alls mycket ledig tid, frågan är ju bara vad man skulle föredra.

-
I USA, pga att människorna här är så stressade så finns det mesta på drive thru , inte bara mat utan även bankautomater mm.

-
I USA serverar man inte maten på spisen, så att alla kan ta sin egen mat, utan man serverar maten på tallrikarna som man ställer på bordet.
-
I USA ska man inte bli förvånad om någon främmande människa börjar prata med dig, eller säger good morning som en man sa till mig igår inne i SF.
När man kommer in i tex en klädbutik så får man ofta frågan -Hi how are you, are you finding everything okay? Dom är väldigt serviceinriktade och trevliga, ibland kan det bli lite mycket dock om man är svensk och ovan.
Här är en liten del av staden Ross som jag bor i, det är en liten mysig stad.

Här är utsiken från mitt rum, vi bor på toppen av berget", det finns tydligen montain lions här, vilket är pumor, haha, shitballs. Därför får jag inte släppa ut hunden på baksidan. Vem vet vad som kan sitta i trädet?

border-bottom: 2px solid #000000;

Kommentarer
Postat av: Kristian

Vilken bra post!



Smög det sig in lite kod i slutet där?

2011-11-09 @ 22:06:15
Postat av: Lina

Tack päran :)

Ja det gjorde det visst, haha, det är så jäkla krångligt att hålla på med all kod att jag smäller av ibland och orkar inte fixa allt :D haha

2011-11-12 @ 06:47:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0