Napa Valley

Napa Valley


Här kommer ett inlägg ifrån onsdags som jag inte hade tid att posta.

Fredagen den 18 november åkte jag tillsammans med 3 andra tjejer till Napa Valley där vi stannade hela helgen. Värdföräldrarna till en av tjejerna hade en "stuga" där som vi fick låna. Iallafall tänkte jag stuga, men det visade sig vara ett envåningshus med det klassiska amerikanska köket och vardagsrummet i ett stort rum, öppen och fint, samt 3 sovrum, 2 badrum och ett garage. Inte alls illa. Vi kom dit på fredagskvällen efter att ha shoppat mat på ett ställe vars namn jag inte kan komma ihåg. Denna butik säljer allt på storpack, och då menar jag storpack, vilket gör det billigare i längden, vilket i sin tur gör att alla inte får shoppa här. Man måste ha ett medlemsskap där man betalar en viss summa/år för att få handla i denna butik men supersizeförpackningar. En av tjejerna jag åkte med hade om jag förstod det rätt fått ett gratis medlemsskap via sin värdmamma som också var medlem. Efter att ha shoppat cupcakes, kyckling, chips, juice, bagels etc, och dragit denna enormt stora vagn genom butiken så packade vi in allt i bilen och begav oss till Napa.

Lördagen började med en morgonpromenad, senare vart det frukort i form av scrambled eggs och bagels, the american way. Vinet korkades upp och senare fylldes helgen av minnesluckor och massa konstiga fotografier, haha. Nääärrååå. 2 oss av var nyktra för att vi senare skulle ta bilen och köra en sightseeing genom Napa. Vi åkte förbi massvis av vingårdar och stannade vid en för att se hur det såg ut. Dock tror jag inte man får gå in på själva plantagen, men vi gick in i byggnaden och där vart mer vin. Närråå, inget vin men vi fick åtminstone provsitta en megalimousine, som vi senare knäppte kort på och lurade alla på facebook att detta var vårt transportmedel. Trist för de som inte läser min blogg och roligt för mig, för de personerna får fortsätta tro att vi gled runt på vingårdar i en Limo, vilket inte hade vart helt illa. Efter x antal timmar i bilen och utanför bilen begav vi oss hem för att laga middag. Middagen bestod av kyckling eller kylling som man säger på norsk, potatisklyftor, rotfrukter och sour cream, (typ creme fraiche på amerikanska). Efterrätten var i form av Chips, dip, ännu mer chips och lite mer chips eftersom vi köpt 3 olika sorter i XXL-format. Efterrätten på efterrätten blev en jäkla massa oreos, och carrot cupcakes. Lite mer vin serverades till detta, samtidigt som vi kikade på Harry Potter filmer. Hela helgen speglades av Herr Potter då johanna hade med sig en hel samling. Vi åt till Harry, vi drack till Harry, vi sov till Harry etc. Det var trevligt och helgen i helhet var väldigt mysig. Det var skönt att komma iväg från huset en sväng och få umgås med dessa tjejer.

På söndagen återstod det roligaste -städningen. Och det är inte helt lätt att förstå sig på alla amerikanske apparater, som dammsugare eller alla dessa rengöringsmedel. Det är ju en hel jäkla vetenskap, och många apparater är ju bara idiotiska. Runt 12 tiden var bilen packad och vi begav oss hem. Kvällen avslutades med kinamat och bio "Breaking Dawn", åhh vad säger man, vackert, den var vacker och ack så rolig. haha. Jag kan rekommendera 1an, 3an och, denna film. 2an kan ni hoppa över för där fanns inte så mycket att se. Men damn, Pattinson är ju grym. Ni kan även se "Remember Me" som är en av mina favoritfilmer men denna man. Ja vad säger man, ska man tippa på några kilo upp efter denna helg kanske? Tur att det är thanksgiving imorgon så man får äta ännu mer ;) och slipper oroa sig över träning.

Idag är det Onsdag, och det är inte vilken onsdag som helst, det är min födelsedag, och jag fick precis veta att det ät Min Golden Birthday vilket innebär att jag fyller 23 på den 23e :D vilket i sin tur händer 1gång i livet. Jag fick även prata med min kära fader idag vilket var väldigt roligt. Denna dagen började med att jag var på en Thanksgiving-uppvisning som mitt värdbarn hade på skolan. Eftersom det är den amerikanska högtiden Thanksgiving imorgon så har barnen en "minimum day" idag vilket betyder att dom slutar tidigare, 12.45. Dom är även ledig imorgon och fredag. Så idag när barnen slutat skolan ska vi packa bilarna och bege oss till ett hus som min värdfamilj har hyrt över dessa dagar, så vi åker dit för att fira min födelsedag och thanksgiving. Vad jag kan förstå ligger det ca 1h bilfärd bort och enligt bilder ska det finnas swimmingpool och utomhus jacuzzi, så det lovar gott. Ikväll ska min värdmamma laga Tacos till middag, min favoritmat på min födelsedag, hon är ju för söt. jag var tyvärr tvungen dock att försäkra mig om att bananerna fanns med, tack Mia och Janne för att ni introducerade mig för banan på tacos, det finns ju inget bättre, och nu finns det även i USA :)

Nu måste jag packa och se till att jag inte glömmer något. Adios.

Dessa vagnar var enorma och det krävdes en viss teknik för att köra dessa, en viss teknik som inte existerade.


Dessa hittade vi på en vingård vi stannade vid.


Huset vi fick låna :)

Kök/vardagsrum

Vardagsrum

Skogarna påminde om "wrong Turn" och alla dessa amerikanska skräckfilmer.

Vingårdar

wawawiwa

Skog och "håriga" träd.

Alla tjejer :)

Amerikanska klassiska hus :)

Hittade denna under vår morgonpromenad, mindre trevligt. Vad som hade hänt och vem ägaren var kommer för alltid vara oklart, den såg åtminstone inte ut att vara påkörd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0