Au Pair-livet

Au Pair-livet.



Hej Gott folk. Jag har berättat om amerikat, mat, människor och om vad jag upplevt hittills, men jag har helt glömt bort att berätta om Au Pair-livet, om mina vardagar och hur det är att vara au pair. Självklart så ser det olika ut för olika au pairer beroende på vart man bor och vilken familj man jobbar hos. Min familj består av en Mamma, en Pappa och 2 barn. En pojke på 6år och en tjej på 10år. Mitt normala schema ser ut som sådant, jag börjar jobba runt 14.30 då jag hämtar pojken på skolan, i väntan på att Nicole ska sluta 15.00 leker ofta Ethan med kompisar utanför skolan. Mån-onsdag har barnen hittills haft någon efter-skolan-aktivitet. Som för närvarande är dans, fotboll, baseball, typing och robotics. Vissa aktiviteter är direkt efter skolan vilket gör att Nicole eller Ethan går direkt dit när de slutat, och behöver därför ingen skjuts. Medan andra aktiviteter såsom fotboll och dans är lite senare under dagen, vilket gör att jag hämtar barnen på skolan, åker hem, gör läxor och sedan iväg igen. De dagar som barnen inte har några aktiviteter efter skolan, hämtar jag upp dom och oftast åker vi direkt hem för at göra läxor. Nicole som går i 5:an har ofta massa läxor som måste göras och oftast ska de vara klara till nästkommande dag. Samma gäller Ethan, han går i första klass och har åtminstone en läxa/per dag som ska lämnas in nästkommande dag. Vissa dagar har även barnen så kallade "play-dates" detta innebär att de åker till en kompis efter skolan, tar med en kompis hem eller stannar och leker med en kompis på skolgården. Ofta kan play-dates bestämmas av au pairer då man träffas efter skolan, barnen kan leka med varandra samtidigt som au pairerna kan umgås :) Oftast har barnen play-dates på fredagar då de inte har några läxor att göra efter skolan eller på helger då de är helt lediga.
Jag jobbar oftast till runt 18 tiden då middagen är avslutad. Jag brukar även hjälpa till att laga eller förbereda middag. Detta betyder alltså att jag har sovmorgon i princip varje dag, inte illa. Dock finns det saker som behöver göras även vissa dagar på morgonen, såsom tvätta barnens kläder, stoppa in disk i diskmaskin, vika kläder och se till att barnens garderober inte är stökiga. Jag har även ansvar för att dra ut soptunnor på onsdagar, samt att gå och handla mat vissa dagar. Oftast kliver jag faktiskt upp vid 9-tiden, åker på gymmet och tränar själv eller går på gruppass. Vissa dagar möter jag upp med andra au pairer och äter lunch och vissa dagar sover jag lite extra. För att vara helt ärlig så känner jag mig lite som en hemmafru, allt jag gör är i stort sett vardagliga saker vilket inte riktigt ger mig den där jobb-känslan jag är van vid. Det är ett annorlunda jobb helt enkelt och alla har det inte lika lätt. Mitt schema är väldigt bra.

Som au pair tjänar man inte alls mycket pengar, 200$ i veckan, det är upplevelsen man är ute efter och de pengar man man tjänar är ju faktiskt 100% fickpengar. I arbetet som au pair ingår boende, mat, bensin, (åker man långa sträckor med bilen som inte ingår i jobbet får man betala detta själv såklart), oftast förser värdfamiljerna sin Au pair med en mobil som även dom står för, alltså inga kostnader för mobil. Jag har en väldigt bra familj som även försett mig med en egen bil, som jag kan använda när som helst. Många au pairer har endast tillgång till bil under sina jobbtimmar och får senare transportera sig på eget vis. Vissa au pairer har tillgång till bil vissa tider på dygnet, då nattetid tex kan vara en säkerhetsrisk för många onyktra förare är ute på vägarna. Jag har även blivit försedd med en GPS, vilket har vart guld värt. Det är inte helt enkelt att hitta, så en gps har verkligen underlättat även fast den på senare tid verkat testa mig, och ger mig en färdbeskrivning, väl påväg säger den "recalculating" och ändrar plötsligt färdväg. Som tur är har jag börjar lära mig vägarna nu så gps:en har fått sig ett litet break.

Det är inte en dans på rosor att vara au pair, många dagar är helt underbara medan andra dagar är rena rama rolf. Det är verkligen en upplevelse att bo i USA, tillsammans med en amerikansk familj och det är helt sjukt roligt att få prata engelska. Men vissa dagar är tyngre än andra och vissa dagar vill man bara åka hem. Jag har haft hemlängtan men faktiskt inte den där riktigt hemska hemlängtan som vissa får. Peppar peppar, jag vill inte känna av den heller. I början var det tungt men nu har livet börjat få lite struktur, och jag känner mig mer och mer som hemma. Staden jag bor i är vacker och många gånger när jag sitter i bilen kan jag inte tänka på annat än vad vacker det är och vilket fint väder vi har. Vissa dagar är barnen inte alls på bra humör, dom lyssnar inte, dom vill inte göra läxor, dom "svälter", maten är äcklig eller bränner i halsen, man får höra att man är elak och att dom hellre vill att mamma och pappa hjälper dom. "I don't blame you", tänker jag och försöker lugna dom så gott jag kan, och oftast går det över på 2 sekunder. Det konstigaste jag fått skäll över av Ethan var när jag parkerade 2min gångväg från skolan, för att det inte fanns några andra lediga parkeringsplatser. Då fick jag mig en utskällning av stackarn som sa att han förbjöd mig att parkera där, det var för långt att gå??? min fråga vart då -vart ska jag parkera när det inte finns några lediga platser? sedan erbjöd jag honom att jag kunde gå från huset och hämta honom, så kunde vi gå hem tillsammans. Vi bor på toppen av ett berg/hill, och det är inte roligt att gå uppför där. Vägarna är kurviga och branta. Han köpte inte riktigt den idén och gick faktiskt till bilen. Han hade nog bara en dålig dag stackarn.
Som Au pari får man jobba totalt 45h/vecka och man måste ha åtminstone 1,5 dag ledigt sammansatt tid. Oftast jobbar jag inte på helgerna, jag har dock gjort det en del de första veckorna men normalt ska jag inte jobba helger. Som Au pair lever man på sin helger, man umgås med kompisar och det är en tid då man kan komma ifrån huset och "jobbet". Mina lediga helger har jag spenderat tillsammans med kompisar inne i San Francisco, eller åkt till olika shoppingställen. So far har jag inte hunnit testat på något nattliv men det kommer. Denna helg ska jag tillsammans med 2 andra svenska tjejer och en norsk tjej åka till Napa Valley som ligger 1h bilfärd bort. Där ska vi bo i en stuga/hus? som tillhör en av värdfamiljerna, ryktet säger även att vi ska gå på spa? Jag ser verkligen fram emot denna helg, det ska bli roligt att komma iväg och se någonting nytt, och umgås med dessa tjejer. Senare på söndagen när vi kommer hem ska vi gå på bio "Breaking Dawn" som man inte får missa.

Det första jag fick höra från många au pairer som jag träffat här var att -du kommer gå upp i vikt, -har du inte gått upp i vikt än? eller som de hemifrån sa-du kommer ju bli fet. Såsom amerikaner har en bild av att alla svenska är blonda och blåögda har även svenskar dumma förutfattade meningar om amerikaner och USA. Man blir inte fet av boka en resa och sätta sig på planet till USA. Alla amerikaner äter inte hamburgare även om det finns många olika snabbmatskedjor och dom äter inte heller bara på restaurang. Självklart finns det många amerikaner och alla har olika vanor, men nej just den delen man ser på tv om att alla är feta stämmer inte. Sen beror det absolut på vilken delstat du befinner dig i. När jag går på gymmet ser jag väldigt många i bra form som är typ 60+ och jag blir grymt imponerad av att se vad de gör. Min värdfamilj handlar det mesta organiskt, (det är dyrt) och ska vi laga mat som innehåller kött så köps köttet samma dag, samma med fisk och liknande, ingenting sådant köps fryst och ingenting fryses ned hemma. Vi har väldigt lite frysta varor i detta hus. Allt är färskt vilket jag uppskattar, dock blir det mycket handling eftersom man inte direkt kan "storhandla" om man inte fryser in.

Och när det kommer till "gå upp i vikt delen" så skulle jag vilja påstå att det är helt upp till en själv. Självklar kan man väll alltid gå in med den tanken, att man kommer gå upp något kilo, man har ju inte samma vanor som man brukar ha. Man kanske äter på olika tider och hoppar över vissa måltider, man kanske äter mycket ute för det är ett lätt sätt att umgås med vänner, vissa dricker mycket dricka och självklart vill man testa massa ny mat vilket kan resultera i några extra kilon. MEN, det finns gym, dom finns överallt och det är inte superdyrt. Som au pair vet dom oftast att man inte tjänar gulg och gröna skogar vilker ger oss ett bättre pris. Det finns bara undanflykter enligt mig. Jag älskar att äta, samtidigt som jag älskar att träna för att det får mig att må bra. Jag gillar att träna i kombination till att jag faktiskt kan äta lite mer :D vem vill inte det liksom. Viktproblem ska inte stå ivägen för ett beslut om att resa som au pair, det finns alternativ, och åker man hem med sin dubba storlek har man bara sig själv att skylla, inte USA. Det är SANT ;) samtidigt, vem fan har dött av några extra kilon? Nu måste jag sova. Imorgon väntar ett tungt gruppass som ska få mina kalorier i gungning så jag kan äta lite extra oreos, och kinder maxi (som förhoppningsvis kommer imorgon) i helgen ;) Ibland måste man få njuta också.

Denna man, ingen mindre än The King Of Pop, MJ trillade ner i min brevlåda igår och glad är jag för det :) Detta är min första bobblehead, (vilket betyder att huvudet rör på sig) och det kommer garanterat bli fler i samlingen. Underbart är det att min booblehead samlig invigdes av MJ ;)



Godnatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0