Healdsburg och Thanksgivng

Healdsburg och Thanksgivng


Tiden rusar och för exakt en vecka sedan, närmare bestämt den 23/11 packade vi väskorna och åkte till Healdsburg som ligger ca 1,5h från Ross. I healdsburg finns massvis med vingårdar, och huset familjen hade hyrt låg precis mitt bland en massa vingårdar. Huset var fint, swimminpoolen var stor men alldeles för kall för att bada i och jacuzzin var en dröm :) haha. Eftersom onsdagen var min "Golden Birthday" så firade vi med att introducera mig för att röka gräs och dricka vin, Whaaat, just kidding. Min värdmammas pappa, grandpa Bob fanns på plats och senar under dagen kom även min värdmammas syster och hennes son. Vi lagade tacos och senare fick jag en tårta, en chokladtårta, som var inte alldeles för stor men alldeles för god. I slutändan av denna vistelse, tack vare att amerikaner verkar vara lite rädda för att bli tjocka så hade jag nästan ätit upp hela denna tårta själv. Mina smaklökar mådde väldigt bra medan kroppen mådde mindre bra då jag i pricip har bosatt mig på gymmet denna vecka, hej då extrakilon. I USA väcker man inte den som fyller år på morgonen med tårta på sängen som vi svenskar gör. Här är dagen i stort sett som vanligt ända fram tills middagen, tårtan och sedan kommer presenterna. Min värdmamma lyckades verkligen köpa presenter exakt min stil och min smak. Jag fick en vit Swatch-klocka, en svart "träningsjacka" och en bodylotion som luktar himmel. Att läsa av detta tycker hon nog att jag måste passa tider, att jag klär mig fult på gymmet och att jag luktar illa. HAHA. Förhoppningsvis stämmer detta inte men jag var väldigt nöjd med mina presenter. Som grädde på mostet så fick jag en present av Mia&Janne,"Steve Jobs: The Exlusive Biography". Till det värre så hade även pappa skickat ett paket som inte har kommit fram och har jag otur så kommer det inte komma fram heller. Samma med Kristians paket, det kom till SF och vände hem till Sverige igen, vad händer? Vad fan håller amerikanska posten på med egentligen. Ge mig min post. Men nu finns det en annan adress, så till den snälle som vill skicka mig svensk godis, saffran, eller något annat fint;) you name it, kan ju skriva en kommentar så skickar jag adressen. haha.

Vi avslutade onsdagen med att gå ut i ösregnet och sätta och i utomhusjacuzzin som var varm och skön. Det var bäcksvart ute och vi visste inte heller hur man slog på lyset i jacuzzin så det slutade med att vi hade en ficklampa, men mysigt hade vi. Jag och barnen varvade den varma jacuzzin med att springa ut i ösregnet på den stora gräsmattan som fanns på baksidan av huset. Eftet att ha lekt "tagen" var det väldigt behagligt att sätta sig i den varma jacuzzin. Ibland måste man verkligen njuta av livet.

I torsdags var det Thanksgiving och för den som vill veta varför amerikaner firar Thanksgiving, sök på google.
Hela min värdmammas familj kom, alltså hennes mamma, pappa och 3 syskon. Jag finner inte ord för vilka underbara människor jag fick träffa denna dag. Hennes familj var verkligen helt underbar och jag kan inte längta mer efter att få träffa dom igen. Senare under dagen droppade även en annan familj in, vänner till min värdfamilj. Vi var ca 20 personer som firade thanksgiving tillsammans, och hela morgonen gick åt till att laga mat. Kalkonen skulle smörjas och stoppas med fyllning. Potatisen skulle skalas och grönsaker hackas. Vi hann även med lite fotboll, volleyboll och amerikansk fotboll. Tydligen är det en tradition att titta på amerikansk fotboll under thanksgiving. Jag däremot förstår mig inte på denna sport, det är alldeles för mycket regler, vilket gör det tråkigt i mina ögon. Maten var helt underbar, den klassiska kalkonen med fyllning, potatismos, cranberry sauce (liknande smak som lingonsylt ), gravy (brunsås?) och det bästa : potatismos gjord av sötpotatis som man sedan lägger i en ungsform och toppar med marshmallows, denna åker sedan in i ugnen där marshmallowsen smälter. Hur gott som helst, som att äta godis. Jag kommer garanterat laga detta när jag kommer hem till Sverige.
Alla dansade och var väldigt glada och sociala under denna kväll, väldigt trevligt. Efter att man tryckt mat som om man aldrig mer skulle få äta så bjöds det på pumpapaj, och äppelpaj, med vispgrädde. Och även fast magen säger stopp till mat så finns det ju alltid plats för lite sötsaker, tyvärr.

Senare under torsdagskvällen hamnade alla i paltkoma, utslagna i sofforna. Vi pratade om julafton, jämförde svenska traditioner med amerikanska, och tro det eller ej men det har var många som blev förvånade när jag sa att detta var min första thanksgiving, och att vi inte firar denna högtid i Sverige. Jag är inte alls bra på amerikans histora men lite pinsamt är det ju att de inte helt vet vad högtiden handlar om, eller så var det bara vinet som talade? vem vet. haha.
Några släktingar stannade över natten medan andra åkte hem. Det är en stor skillnad mellan USA och Sverige, i Sverige skulle inte många sätta sig bakom ratten efter en kväll med ett par glas vin, men det gör amerikaner. Och laget är inte heller lika hård som i Sverige.

Under fredagen lämnade resten av sällskapen huset vilket gjorde att endast vår familj var kvar + moffa. Vi spenderade mestadels av dagen i Healdsburg downtown. En väldigt väldigt mysig liten stad. Det vart ingen shopping, däremot vart det ännu mer bullar, man kan ju inte säga nej till ett kafé som är väldigt känt för att baka grymt bröd. Och ja, bullarna vi åt var fyllda med gott socker och ännu fler fina kalorier, väldigt goda med andra ord. haha. Påväg hem från Healdsburg downtown åkte vi förbi en vingård där min värdpappa hade lite vinprovning tillsammans med mig. Inte för att jag direkt har fattat ett tycke för vin men detta var intressant och jag kan ju inte åka hem och säga att jag vart bland 1000 vingårdar men inte testat på vinprovning. Det ena vinet smakade bättre det andra och det slutade med att min värdpappa köpte mig en flaska lokalproducerat vin som födelsedagspresent. Väl tillbaka i huset hoppade vi i våra bikinis och badbyxor för att gå i jacuzzin. Tänk om man kunde göra det varje kväll:)

På lördagen var det packning som stod på schemat och det var mycket som skulle in i bilen, som tur var det inte alls så mycket som vi kom dit med pga att merdelen av mat var uppätet. På hemresan åkte jag tillsammans med Grandpa Bob i en bil, snacka om att den resan gick fort, han hade massvis av historier att berätta. Från bröllop till öken, pumor och vilda hästar. En lärorik resa som resulterade i att jag blev inbjuden och känner att jag verkligen måste och vill åka och hälsa på denna man i Arizona där han bor tillsammans med sin fru. Väl på hemmaplan packades alla väskor och mat upp. Sedan åkte vi på en italiensk resturang för middag, och efter detta var det sängen som kallade.
Denna vecka har gått fort. GRATTIS till pappa som fyller år idag. I helgen väntar svensk julmarknad inne i San Francisco, där vi kanske sover över till söndagen och sedan måste vi lista ut hur vi tar oss hem till ett viktigt LCC-möte som vi au pairer måste gå på. Men det är en annan histora, de problemen får vi lösa när de kommer.

Nu måste jag sova, godnatt.
.:Vingårdar:.



Min första Thanksgivingsmat


Thanksgivingmat


Innan kalkonen åkte in i ugnen, med all dess fyllning. Samt den färdiga kalkonen och pumpapaj.


Cranberry-sås


Min favorit, sötpotatis med marshmallows. Ser kanske inte så lockade ut på denna bild men den var helt sjukt god.


Vanlig potatismos


Dans och massa skratt. Min värdmamma th och mormor till vänster.


Grandpa Bob och en vän till familjen.


Min värdmammas syster Dawn och hennes son Michael.


Ethan.


Nicole


Inne i Healdsburg, haha.

Healdsburg


Jacuzzin


Köket.


kök.


Mitt och Nicoles sovrum med de klassiska amerikanska fönstren


Baksidan av huset, samt swimmingpoolen.


Vardagsrummet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0