Börjar till en amerikan?

Början till en Amerikan?


På lördag har jag vart i USA i 2månader. Samtidigt som tiden gått fort känns det som att jag vart här mycket längre. Mina första dagar med familjen började ju trots allt med att jag slängdes in i Au Pair livet då föräldrarna var tvungen att resa bort pga jobb. Jag vart lämnad helt enkelt, tillsammans med 2 barn som inte hade en aning om vem jag var. Men jag insåg redan då och har bara kunnat bekräfta i efterhand att det kanske var det bästa som kunde hända, jag lärde mig sjukt mycket på kort tid.

Jag har alltid haft fördomar om amerikaner och deras "konstiga" vanor när det kommer till att köra bil och äta, köra bil efter ett glas vin, köra bil och prata i telefon, äta när man går eller äta stående, gå med skorna inomhus? Guess what, jag har börjat blivit amerikan, jag vet inte om man ska kalla det för en säkerhetsrisk, att spara tid eller vanlig ren lathet. Jag har ätit, druckit och pratat i mobil under tiden jag kört bil, jag har kört bil efter ett glas vin, och ibland går jag med skorna inomhus. Varför? ja varför inte? haha. Enkel anledning till mat oh bil är att det faktiskt går, man kör en automatbil vilket gör det möjligt att äta samtidigt som man kör. Dock skulle jag aldrig göra som min värdpappa gjorde då vi åkte till Healdsburg, vi stannade vid Inn and out burger (detta var min första hamburgare på detta ställe, och dom hade faktiskt goda hamburgare för att vara snabbmat). Min värdpappa beställer 2 hamburgare, och sedan istället för att parkera bilen och äta ( som en svensk skulle ha gjort) så kör han vidare och äter under tiden, vi körde på en highway och hastigeten var,,ja han snittade väll 100km/h minst. Det är nästan så att man glömmer bort det man är van vid när man inte upplever det på en lång tid, men don't worry, jag ska inte bli en säkerhetsrisk.

Denna vecka har varit slitsamt. Efter att min värdmamma åkt in på oväntad operation (inget farligt) har jag jobbat i stort sett hela dagarna, börjat klockan 7 och slutat runt 21.30. Jag har haft några timmar off mitt på dagen men även de har fyllts av ärenden som att ta Hunden till frisören, handla mat eller köra barnen till tandläkaren. Jag har även gjort barnens lunch och lagat middag alla dagar. Men som tur är så är det uppskattat och hjälpen har behövts. Mitt humör har verkligen varit på en skör tråd dock och de dagarn som barnen vägrar lyssna eller skäller på en, vill man bara gå under jorden och gråta sig själv till döds, haha. Au Pair livet är inte alltid en dans på rosor, ibland är det en dans i helvetet. haha.

Något som gjort denna vecka bra är att jag fått 3 paket från Sverige, och shitballs, det finns ju inget som gör en så glad som att få en del av Sveriges guld. Kristian födelsedagspresent trillade in i måndags, ett jättefint halsband, 2 kinder och ett brev som fick mig att storböla efter att allt luktade Kristian. Ja det fanns inte så många andra alternativ än att bli blödig denna dag. På onsdagen trillade Mia&Jannes julklapp in, liiite nyfiken, men tro inte att jag är helt omedveten om vad som finns i era paket då det sitter en lapp utanpå med innehållet? haha, men det är inte så genomskinligt och dum som man är så fattar jag ända inte allt som finns i. Candy är ju ganska självklart men FAAAN så bra innehåll i alla paket, och det är svårt att misstolka. Däremot finns det massvis med godis, så vilken sort är ju en surprise. Idag gick jag på posten och fick en glad överaskning då mitt paket från Pappa, Ingalill, Sara och Karro hade kommit. Seriöst, det innehöll ju allt. Den lokala tidningen ÖP, 3 stora marabou chokladkakor, 2 kinder maxi, polly, 8-pack kexchoklad, kaviar, messmör, lösviktsgodis och saffran. Samt en fin liten teckning ;) och ett brev som fick mig att skratta. Tydligen fick inte paketet väga mer än 2kg, det är sjukt dyrt att skicka paket till USA. Detta paket vägde tydligen mer vilket gjorde att dom fick äta upp den fjärde chokladkakan, och lite av lösviksgodiset. för att inte gråta intalar jag mig själv om att godiset som inte fick resa iväg var det godis som inte var mina favoriter, hahaha. Skämt, jag vart galet glad av allt som detta paket innehöll. Jag vill hemskt gärna dela med mig av det svenska godsakerna till min värdfamilj, men njaaaee, jag tror det får stanna i garderoben. Har dom tur kan dom få smaka på Kaviaren och messmören, och förhoppningsvis gillar dom det inte så jag får det för mig själv. hahaha. Godiset är bara mitt och jäkeln som rör något kommer få på nöten. På lördag stänger jag av mobilen, då är det enmansparty på mitt rum ;) Trist nog så kom ju detta paket mitt i min dietvecka, det måste vara ett tecken på att jag ska äta godis, det får bli min undanflykt till bättre självkänsla när jag trycker så mycket godis det bara går.




Imorgon är det TGIF, Thank god it's Friday. Och det tackar jag för, jag är slutkörd och längtar mer än allt annat just nu till helg. Imorgonkväll ska jag medverka i ett svenskt luciatåg, weei, det ska bli mysigt. Det är en svensk värdmamma som dragit igång hela grejen och vi är några au pairer som kommer delta, utöver det är barn till en svensk förälder som ska vara med, (tex svensk mamma, amerikansk pappa) omg en mamma var rena hollywoodfrun, man blir ju lite rädd. Det är svårt att få julkänsla när det är soligt och fint väder, även om det inte är så varmt just nu. Julgranen är uppe och har vart i en vecka nu, pyntet är på g. Lite svenska pepparkakor, glögg, lussebullar, julmust och svensk godis på det så ska vi väll kunda fynda lite julkänsla åtmintone.
Tack för alla presenter och julklappar :D
Nu är det sängen som kallar.
Godnatt

Kommentarer
Postat av: mammamia

vad roligt att läsa din blogg!!! saknar dig jättemycket och tycker det är kull att du redan blivit amerikan....MEN inget vin och bilkörande! Det går kanske bra rent lagligt ända tills det händer ngt, då är driving under the influence betraktat som mycket allvarligt. Dessutom är det ju direkt farligt (det är därför det är förbjudet i Sverige) :-)

Sköt om dig och kramis! Mamma mia

2011-12-09 @ 23:04:02
Postat av: Lina

Vad kul att höra, jag saknar er med. Ja precis, det är ju bara dumt och inget jag skulle göra. Det var inte mycket vin jag hade druckit, så det kändes inte, men det är aldrig något jag skulle ens tänka på i Sverige. Och absolut inget jag kommer göra fler gånger :) kram på dig.

2011-12-10 @ 18:55:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0